Mijn winkelmandje

 x 

Winkelwagen is leeg

SOS Addisoncrisis!

Naar schatting belanden er jaarlijks ruim 400 patiënten in het ziekenhuis wegens een Addisoncrisis. Een Addisoncrisis is een levensbedreigend gebrek aan hydrocortison. Belangrijk voor de naaste omgeving is te weten hoe te handelen. 


Wat is een Addisoncrisis?

Hypofysepatiënten die hydrocortisontabletten gebruiken kunnen een Addisoncrisis krijgen wanneer hun lichaam aan grote stress wordt blootgesteld. Bijvoorbeeld bij ziekte (zware griep), een ernstige verwonding, bloedverlies, een val, een ongeluk. Ook braken kan leiden tot een Addisoncrisis. Wanneer de patiënt zijn/haar hydrocortison niet kan binnenhouden kan een Addisoncrisis zeer snel optreden. De tekenen van een Addisoncrisis zijn: duizelig, licht in het hoofd, bleek zien, ernstige misselijkheid, overgeven, buikpijn en flauwvallen.


Wat u moet doen


Is de patiënt niet meer in staat zelf te handelen? Geef de patiënt dan zo snel mogelijk een hydrocortisoninjectie. Weet u waar hij/zij de medicijnen bewaart?
Wacht niet tot het laatste nippertje! Hoe sneller u handelt, hoe beter. Kom EERST zelf in actie! Dien ZELF de noodinjectie toe en bel dan 1-1-2. Wees niet bang om een injectie te geven, of iets verkeerd te doen. Als u niets doet kunnen de gevolgen veel erger zijn.  

Instructies voor het geven van de noodinjectie