Mijn winkelmandje

 x 

Winkelwagen is leeg

Sport- en energiedrankjes

Tegenwoordig zijn er talloze sportdranken waaruit je  kunt kiezen. Ze kunnen ruwweg in drie categorieën worden ingedeeld: energiedranken, dorstlessers en eiwitdranken. De meeste sportdranken bevatten tot ongeveer 160 calorieën per halve liter. Ook bevatten deze drankjes kleine hoeveelheden natrium (zout), om de vochtopname door het lichaam te bevorderen.

Koolhydraten
Een energiedrank die enkelvoudige koolhydraten bevat wordt sneller door het lichaam opgenomen dan een drank met meervoudige koolhydraten.  Een drank met meervoudige koolhydraten zal in een langzamer, maar regelmatig tempo opgenomen worden.
Over het algemeen kan gesteld worden dat dranken met meervoudige koolhydraten meer energie geven dan een drank die enkelvoudige koolhydraten bevat.

Sportdranken met een hogere concentratie koolhydraten zorgen voor meer energie, maar als ze meer dan tien gram koolhydraten per honderd milliliter bevatten, zal het opnameproces worden vertraagd. Tijdens een inspanning kan dit problemen opleveren, maar na afloop zijn deze dranken juist uitstekend geschikt om de verliezen te compenseren.

Elektrolyten
Sommige sportdrankjes bevatten elektrolyten (mineralen), zoals natrium en kalium, waardoor de opname in het lichaam versneld wordt. En sommige zijn isotoon, dat wil zeggen dat ze ongeveer dezelfde concentratie elementaire deeltjes hebben als het lichaamseigen vocht (vier tot acht gram koolhydraten per honderd milliliter). Dit betekent dat isotone dranken net zo snel door het lichaam opgenomen worden als water, of zelfs iets sneller.

Glucose 
Sportdranken die vier tot acht procent koolhydraten bevatten, worden - ten opzichte van water – gemakkelijk door het lichaam verwerkt. Onderzoeken wezen uit dat deze kleine toevoegingen glucose, sucrose of maltodextrine (meervoudige suikers) ervoor zorgen dat het vocht ook snéller in het lichaam wordt opgenomen. Daarbij vullen de extra koolhydraten de glycogeenvoorraden aan, die uitgeput raakt tijdens langdurige inspanning.

Bron: http://www.runnersweb.nl