Hoe voorkom je een jetlag? (artikel)

Printen

Hyponieuws 2018
Een vliegreis maken is voor veel mensen spannend. Voor chronisch zieke mensen nog meer. Het afgelopen half jaar heb ik twee vliegreizen gemaakt. De ene vliegreis naar Turkije was overdag, een paar uurtjes vliegen…. geen centje pijn. De andere reis ging naar New York. Daar maakte ik me wat meer zorgen over. Want hoe moet dat met de medicijnen en het tijdsverschil?
De medicijnen heb ik bij me in de handbagage. We vertrekken om 13.30 uur vanaf Schiphol. Het is in New York 6 uur vroeger. Als we aankomen, ben ik moe van de reis. Voordat we bij het hotel zijn, is het in Nederland al nacht. We eten nog wat, ik neem 2,5 mg hydrocortison extra en om 20.00 uur lokale tijd lig ik in bed. Ik ben om 04.00 uur ’s nachts klaarwakker en ik neem dan m’n hydrocortison (in Nederland is het dan 10.00 uur). We zijn vier dagen in New York geweest. Een geweldige stad! Ik heb er voor gezorgd dat ik ’s ochtends vroeg opstond  en ’s avonds uiterlijk om 21.00 uur lag te slapen, zodat het verschil met Nederland niet te groot was. En ik heb voldoende  rust  ingebouwd,  zodat het programma niet te druk was.

Terugreis

We vlogen ’s nachts terug naar Nederland.  Om 18.00 uur (lokale tijd in New York) vertrokken we en om 07.30 uur Nederlandse tijd landden we op Schiphol. Ik heb in het vliegtuig zo’n drie uurtjes geslapen. Ik ben thuis rond 10.00 uur m’n bed ingedoken en heb tot 14.00 uur geslapen. Die avond ben ik om 23.00 uur gaan slapen. De volgende dag werd ik keurig om 07.00 uur wakker. Daarna was alles weer ‘normaal’. Ik ben nog wel een paar dagen redelijk duf geweest. Mijn medicijngebruik in New York volgens de lokale tijd (het is in Nederland 6 uur later):

Tips:

  • Probeer de dagen voor vertrek stresssituaties te verminderen. Probeer ook genoeg te slapen en te bewegen, zodat je goed in vorm bent als je op reis gaat. Verkoudheid en andere aandoeningen kunnen de symptomen van jetlag verergeren.
  • Zorg ervoor dat je tijdens de reis niet uitdroogt, wat gemakkelijk gebeurt omdat de lucht aan boord erg droog is. Drink veel  water en gebruik zo weinig mogelijk alcohol, thee en koffie.
  • Beweeg geregeld je benen en draag niet te krappe schoenen tijdens de vlucht.
  • Neem je medicijnen mee in de handbagage. Dan heb je ze altijd bij de hand.
  • Vraag bij de apotheek om een geneesmiddelenpaspoort. Hierop staan de stofnamen van de medicijnen van de medicijnen vermeld. Een buitenlandse zorgverlener kan aan de stofnaam zien welke medicijnen je gebruikt. Het is geen officieel document en het heeft geen status bij het vervoer van medicijnen over de grens.
  • Meer informatie over jetlag: www.slaapklachten.nl/jetlag
  • De Jetlag calculator geeft je advies hoe je een jetlag kunt voorkomen. De calculator vraagt je de normale tijd in de vullen waarop je ’s ochtends ontwaakt en de tijd in het land van bestemming. Dan volgt een advies op maat. Handig!
  • Slaapproblemen? Niet in slaap kunnen komen? Een tabletje van 1,5 mg melatonine (een lichaamseigen stof die wij zelf aanmaken op het moment dat we gewoonlijk gaan slapen) kan helpen je ritme terug te vinden.

© Nederlandse Hypofyse Stichting - Alle rechten voorbehouden

ANBI Keurmerk